Finalen i årets Melodi Grand Prix – eller ‘Eurovision Song Contest (ESC)’ som det formelt heter – går av stabelen i slutten av denne uken. Hvis konkurransen skulle bli avgjort i dag basert på omtale i sosiale medier, er årets vinner australske Guy Sebastian.
Australia ble invitert til å delta i konkurransen som en del av arrangementets 60-årsjubileum, noe som delvis kan forklare hvorfor 55 prosent av den sosiale medieomtalen om Guy Sebastian kommer utenfor Australia. Han er også den av deltakerne med flest følgere på Twitter (over 411.000). Til gjengjeld har russiske Polina Gagarina flest YouTube-visninger relatert til ESC (4,5 millioner), mens svenske Mans Zelmerlow er bookmakernes favoritt.
Andre funn i undersøkelsen viser bl.a. at Eurovision har 30 prosent mer omtale på sosiale medier enn American Idol og at en fjerdedel av dette stammer fra Storbritannia, etterfulgt av Spania, Nederland og vertslandet Østerrike.
Les mer om undersøkelsen her: Adobe Digital Index: Eurovision 2015
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført med Adobe Marketing Cloud løsninger og basert på mer enn 2 millioner offentlig tilgjengelig omtaler på tvers av språk og sosiale nettverk, inkludert: Facebook, Google+, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, WordPress og YouTube, samt blogger.