1.
Dette har du å glede deg til med den neste generasjonen spillkonsoller
Etterspørselen etter sosiale elementer i spillkonsollene vil være nøkkelen til vårt inntog i alle hjem, mener den europeiske sjefen for Sony PlayStation.
Sony fikk med sin PlayStation 4 nesten et år uten særlig konkurranse på markedet før Microsoft lanserte sin nye spillkonsoll Xbox One. Den store utfordringen som både Sony og Microsoft nå har foran seg er å overbevise forbrukerne om å investere over 3.000 kroner i deres nye spillemaskin – helst før julesalget går i gang. Vi har snakket med Jim Ryan, Sony PlayStations europeiske sjef om denne utfordringen, samt fremtiden til de nye spillkonsollene.
«Den nye generasjonen av spillkonsoller gir deg selvfølgelig alt du forventer deg av en ny plattform,» forklarer han, «Bedre prosessorkraft, skarpere grafikk, men også alle de sosiale funksjoner som ikke finnes på PlayStation 3.» Han refererer til alt fra enklere funksjoner som gjør at du kan dele dine spillopplevelser med andre til mer komplekse funksjoner. «Share Play, som tidligere nevnt ved Gamescom i år, er en fantastisk funksjon som helt enkelt ikke lot seg realisere på PlayStation 3.»
Hvorfor spille alene når du kan dele spillopplevelsene dine med venner og kjente?
Share Play funksjonen gjør det mulig for spillere å dele sine opplevelser med andre via internett. Som Jim nevner, er den en del av den systemoppdateringen PlayStation 4 medbringer, som ikke tidligere lot seg gjøre på PlayStation 3. På denne måten kan man spille multiplayerspill med venner uten at disse må laste ned noe, eller kjøpe spillet selv. For at dette skal være noe brukerne lyster etter å gjøre, må utvalget av ettertraktede spill være tilgjengelig. Dette forklarer problematikken mellom konsollanseringer og det eksisterende utvalget av spill. Selv om han forstår kommentarene i media om mangel på utvalg av spill er ikke Sony PlayStations europeiske direktør enig i påstandene. «Utvalget er bedre enn ryktet tilsier. Utvalget av spill er faktisk både større og bedre når det kommer til kvalitet og kvantitet enn vi noensinne har vært med på under et lanseringsår.»
Han trekker frem multiplayerspillet Destiny fra Activision, som neste uke kommer ut i versjoner for både gamle og nye konsoller, som et eksempel på hva den nye generasjonen av spillkonsoller kan tilby. Ifølge ham er dette en utvikling man allerede kunne ane i actionspillet Watch Dogs fra Ubisoft, der multiplayerfunksjonene var direkte integrerte i singleplayeropplevelsen. «Fra nå av utvikler vi spillopplevelser primært med tanke på de nye maskinene, selv om de vil fortsette å være tilgjengelige for de gamle konsollene også», sier Jim Ryan.
Bevegelsesstyring ikke lengre i fokus
Nintendo var først ute til å lansere bevegelsesstyrte konsoller med sin kjempepopulære Wii. Både Microsoft og Sony lanserte egne versjoner av det samme konseptet med sine respektive systemer Kinect og PlayStation Move.
I lanseringen av den neste generasjonen av konsoller er denne typen spill mer eller mindre redusert til null. Microsoft fortsetter å insistere på bruksverdien av Kinect ved å beholde et mindre utvalg spill. Sony derimot har bygd bevegelsesfunksjonene direkte inn i de nye kontrollene, uten å egentlig ha noen primært bevegelsesstyrte spill. «Spillkonsollene har utviklet seg fra å primært fokusere på spillene til senere å fokusere mer på et bredere publikum. PlayStation 2 er kanskje mest kjent for spill som SingStar og Buzz, PlayStation 3 for bevegelsesstyringen og det er for tidlig å si hva den neste generasjon vil bringe. Jeg tror jeg holder en knapp på at det vil bli noe helt nytt og annerledes,» konkluderer Jim Ryan. Jim Ryan kan fortelle at den beste feedbacken de har fått så langt angående PlayStation 4 har med de sosiale funksjonene og forbindelsene den nye konsollgenerasjonen kan briljere med. Logisk nok, tror han derfor at det er nettopp dette som vil utnyttes når konsollen skal videreutvikles til et bredere publikum.