Norge er et veldig lite land på verdensbasis med kun rundt 5,25 millioner innbyggere. Man skulle dermed tro at netthandelen i landet er tilsvarende lav sett i et internasjonalt perspektiv. Dette er imidlertid ikke tilfellet. Norge og de nordiske landene forøvrig er generelt sett karakterisert av en teknologisk befolkning med gjennomgående høy bruk av internett. Statistisk Sentralbyrå kartlegger årlig mediebruken i Norge, og tallene for 2015 viser at 96 % av befolkningen har tilgang til internett. I tall tilsvarer dette omtrent 5 millioner mennesker. Videre viser det seg at nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder tidsbruk på nettet.
Norsk mediebarometer for samme år viser at 87 % av befolkningen mellom 9 og 79 år benytter internett daglig. En slik tilgjengelighet, kombinert med høye priser hjemme i Norge, gjør at stadig flere nordmenn kjøper ting via nettet. Øverst på listen finner vi elektronikk, men nordmenn bestiller også klær og bøker i stor skala. En økende trend er dessuten kjøp av bildeler og dekk fra utenlandske nettbutikker som felger-shop.no eller Motoroljer.no. Nordmenn har for lengst innsett at det er både praktisk, pengebesparende og trygt å bestille det de trenger via nettet.
Hvorfor netthandel er så stort i Norge
På tross av den lave befolkningen er netthandel svært populært i Norge. Dette skyldes delvis at vi bor i et høyteknologisk samfunn der netthandel er svært tilgjengelig. 96 % av Norges befolkning har tilgang til internett, gjerne både via datamaskinen og mobilen/nettbrettet. Med noen få klikk kan man dermed bestille nærmest alt man trenger via nettet. Trenden skyldes også i stor grad de høye prisene i Norge. De høye inntektsnivåene og det dertil høye prisnivået i landet gjør det nemlig ekstra fordelaktig å handle ting fra utenlandske nettbutikker. Utenlandske markeder, spesielt i Asia, har langt lavere prisnivåer, og netthandel gjør det dermed mulig å spare store penger på varer som er ekstra dyrt i Norge.
Samtidig bor vi i et travelt samfunn, og man har gjerne ikke mulighet til å reise rundt i butikkene og handle mellom jobb, trening og henting i barnehage.
Hva nordmenn kjøper via nettet
Den store prisforskjellen mellom det norske markedet og flere store, utenlandske markeder er hovedgrunnen til at nordmenn mer enn andre folk tyr til netthandel. Her er det store penger å spare, spesielt på dyre varer. Dermed er det ikke overraskende elektroniske produkter som kommer høyest på listen. Disse varene gir store besparelser, selv om man gjerne må betale store summer i frakt samt fortollingsgebyr.
Også klær og skotøy er populære varer blant handlelystne nordmenn, og det samme gjelder bøker og tidsskrifter. Bøker bestilt fra utlandet er fratatt merverdiavgift ved innførsel, noe som gjør det ekstra rimelig å handle slikt fra utenlandske nettbutikker. Det store utvalget hos butikker som Amazon gjør det dessuten ekstra fordelaktig å handle via datamaskinen. Slik internasjonal netthandel er heller ikke til fysisk hinder for handel mellom land, handle som enten er regulert med lover, eller handel som tradisjonelt ikke ville funnet sted på grunn av store avstander. En stadig økende trend er å kjøpe også dekk og andre bildeler på nettet. Nettbutikkene har gjerne avtaler med ulike verksteder og leverer dekkene direkte til disse.

Bildeler er stort på nett