Det har lenge vært stilt spørsmål rundt dette med håndtering av sponsorer og bedrifter som vil fronte seg selv via bloggere. Mange mener at det burde finnes en del retningslinjer og råd for bloggere dettte gjelder. Dette var nok mye av grunnen til at en av gründerne bak bloggsamfunnet Blogg.no, Rafiq Charania, sammen med gründer Thomas Moen laget Bloggplakaten.
Ekstremt mye oppmerksomhet
I de siste dagene har denne plakaten, som for øvrig ble sniklansert på Thomas Moens egen blogg, skapt stort engasjement. På sosiale nettverk som f. eks Twitter, har plakaten fått mye omtale. Thomas Moen sniklanserte som sagt en tidlig versjon av plakaten på sin blogg, og det var her det ble mest «kaos». Her strømmet kommentare raskt inn, og man kunne raskt se at det ikke var bare positive kommentarer rundt plakaten. Mange mente at det virket som om denne plakaten skulle være regler som skulle gjelde for alle bloggere, noe Thomas selv avkrefter på det sterkeste. For ifølge Thomas selv har aldri dette vært intensjonen med en slik plakat. Dette forklarer han selv på sin blogg.
Hvorfor en bloggplakat?
Det som skal være hovedfunksjonen til bloggplakaten er at den skal ha inneholde retningslinjer og råd for bloggere som må forholde seg til kommersielle budskap. Det har seg nemlig sånn at det i dag finnes mange bloggere der ute som bli kontaktet av diverse annonsører og bedrifter som vil fronte seg selv ved hjelp av bloggerne. Kanskje er denne plakaten spesielt rettet mot unge bloggere som bli kontaktet av slike annonsører. Med en slik plakat vil kanskje disse bloggerne kunne forholde seg til noen retningslinjer, og få råd til hvordan de kan håndtere slike saker.
Trenger vi den?
Mye av årsaken til oppstyret rundt denne plakaten er rett og slett at mange trodde at disse retningslinjene og rådene skulle gjelde for alle bloggere. I tillegg følte mange at plakaten fungerte som en slags lov, som alle bloggere måtte forholde seg til. Thomas sier i ettertid klart ifra om at dette ikke er tilfellet. På bloggen til Thomas, beskrev han først plakaten på følgende vis:
Dette er retningslinjer for bloggere, blogglesere og annonsører i bloggnorge for hvordan man skal holde seg til kommersielle budskap og blogging generelt.
I den oppdaterte versjonen beskriver han plakaten slik:
Dette er råd og veiledning for bloggere, blogglesere og annonsører forhold til blogger med kommersielle budskap.
Etter en haug med kommentarer (mange negative) startet Thomas og Rafiq prosessen med å endre litt på den. De omformulerte en del punkter, og gjorde den litt klarere. Likevel er det mange som stiller seg tvilende til om vi egentlig trenger en slik plakat.
Slik jeg ser det, er behovet der. For det er faktisk slik at det er et økende problem at unge bloggere blir kontaktet av bedrifter som vil annonsere, og som vil gi produkter i betaling mot en artikkel om dem etc. Jeg har ingen statistikk å vise til eller noe slikt, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mange dette gjelder, men uansett er det klart at det er mange. Spesielt for unge bloggere kan det være vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til slike saker. Hvilke rettigheter har man? Hvilke plikter har man? Slike spørsmål prøver Bloggplakaten å gi et svar på.
Til slutt, for å gi dere en bedre forklaring på hva Bloggplakaten egentlig er, vil jeg vise dere et videointervju. Intervjuet er laget av TechTalk.no, en veldig fin side som tar for seg teknologi og sosiale medier. Ta en titt på siden her: TechTalk.no
Videointervju av Thomas Moen, en av gründerne bak Bloggplakaten.
TechTalk Thomas Moen Bloggplakaten from TechTalk.no on Vimeo.
Takk til TechTalk for tillatelse til å vise denne videoen i artikkelen.
Hva synes dere om en slik bloggplakat? Trenger vi den, eller er dette bare tull?
[Kilder: TechTalk og Thomasmoen.com]