Konseptet heter mikrojobbing, og ble for alvor gjort kjent av amerikanske fiverr.com, nettstedet der man kan kjøpe og selge tjenester for en «fiver», altså fem dollar. To måneder etter lanseringen hadde nettsiden over fem hundretusen «gigs» liggende ute. Norske Mikrojobb, som ble åpnet i forrige uke, har endret litt på konseptet ved å også tilby jobber opp mot kr. 1000.
Nettsiden åpnet i forrige uke, og responsen har i følge medeier Per Harald Borgen vært svært god. Særlig markedsføringsjobber er populære; bloggere og nettsideeiere som selger lenker, omtale og annonser fra bloggene sine.
Dette er typisk for nisjenettsider; de som allerede tilbringer mye tid på nettet, er de første til å registrere seg, såkalte «early adapters». Etter hvert håper gründerne at den skal bli brukt det brede lag av befolkningen. Optimalt skal man kunne bruke Mikrojobb til å skaffe seg vaskehjelp, fikse bedriftsnettsiden sin og språkvasket dokumenter.
Andre jobber inkluderer blant annet å få gitt ut eboken din på Amazon Kindle for kr 50, å få laget en sang om livet ditt for kr 200. Blant de dyre jobbene tilbys det blant annet å programmere en hel nettside til deg for kr 1000.
Om dette konseptet virkelig slår an i Norge, gjenstår å se.