Ifølge nye undersøkelser er lojaliteten til iPhone-eierne nå på sitt laveste nivå siden iPhone ble introdusert i 2007.

Med «lojalitet» menes kort sagt i hvor stor grad nåværende iPhone-eiere sier de med stor sikkerhet vil fortsette å kjøpe Apple-produktet i framtiden.

Analysebyrået Strategy Analytics fant at 88 prosent av amerikanske iPhone-eiere med stor sannsynlighet ville kjøpe en ny iPhone i framtiden, noe som representerer en nedgang fra 93 prosent foregående år.

I Vest-Europa er de samme tallene på 75 prosent, en nedgang fra 88 prosent året før.

Mangel på innovasjon

Ifølge Strategy Analytics’ talsperson, Paul Brown, har dette noe å gjøre med ytterligere press på Apple for å fortsette å være innovative.

I kjølvannet av iPhone 5 har nemlig Apple mottatt kritikk for å gjøre iPhone til ei melkeku.

— Det er likevel liten tvil om at Apple fortsetter sin suksess med å sikre kundenes lojalitet, påpeker Paul Brown overfor Tom’s Hardware.

Dette har selskapet klart til tross for den høye konkurransen fra blant annet Samsung, som selger betydelig flere smarttelefoner om dagen.