Nå vil Facebook følge med på musepekeren din


Øyvind Skogmo Hansen
Publisert 30. oktober 2013, kl. 19:10

Foto:  raneko / Flickr

Foto: raneko / Flickr

Tester ut ny programvare som kan overvåke hvor musepekeren befinner seg. 

Facebook har allerede avanserte verktøy for å måle hvilke annonser som engasjerer deg og hva du klikker på, men ifølge Wall Street Journal vil selskapet nå ha enda større kontroll.

Ser om du holder musepekeren over en annonse

Den amerikanske avisa skriver onsdag at Facebook nå tester et nytt system som lar selskapet samle data om hvordan brukernes interaksjon med innholdet er.

For eksempel vil Facebook kunne se hvor lenge hver enkelt bruker holder musepekeren over visse elementer på nettsiden, for eksempel en annonse.

Facebook er imidlertid ikke det første selskapet som ønsker å overvåke brukernes musepekeraktivitet. Som Wall Street Journal skriver, er et lignende system blant annet implementert på bildebyrået Shutterstock sitt nettsted.

Dette skal likevel være første gang Facebook, med sin enorme brukerbase, prøver seg på noe lignende.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB