Svevebrett-kampanjen avslørt


Øyvind Skogmo Hansen
Publisert 5. mars 2014, kl. 14:46

Foto: HUVrtech / YouTube

Foto: HUVrtech / YouTube

Disse stod bak den virale kampanjen.

Et videoklipp på YouTube vakte oppsikt på internett i går. Selskapet HUVrtech hevdet å ha utviklet et svevebrett ikke ulikt det vi så i «Tilbake til fremtiden»-filmene.

Selv om det var rimelig klart for de fleste at dette bare var en spøk, var klippet likevel fascinerende.

Samtidig dukket et sentralt spørsmål opp: Hva var hensikten med klippet? Var det et PR-stunt, og i så fall for hva?

Både en ny «Tilbake til fremtiden»-film, en selvknytende sko og et nytt Tony Hawk-spill kom opp som sannsynlige forslag.

Humorside står bak

Nå har svaret på hvem som stod bak klippet blitt avslørt. En kostyme-designer som deltok i arbeidet med filmingen publiserte nemlig noe interessant på sin CV, som hun hadde lagt ut på internett. På CV-en som nå er fjernet, men som er tilgjengelig i bufret utgave, stod følgende:

«Profesjonell CV, oppdatert høsten 2013. FUNNY OR DIE. Reklame: Tilbake til fremtiden HUVR Boards»

Det interessante i denne informasjonen er «FUNNY OR DIE». Disse ser ut til å stå bak påfunnet.

Funny or Die er en humorside som publiserer morsomme bilder og videoklipp.

Tony Hawk-bånd

Teknologia.no har  tatt en liten nærmere titt på Funny or Die. På Wikipedia opplyses det om at eierselskapet til Funny or Die opprettet en ny nettside som følge av sin suksess. Den nye nettsiden ble kalt ShredorDie.com og var en del av Or Die-nettverket.

Tony Hawk var sentral i dette nettsideprosjektet. Han var nemlig en av de som var med og bygde opp nettstedet, som for øvrig nå er lagt ned.

Poenget er uansett at Hawk har/har hatt tilknytning til Funny Or Die-nettverket, noe som kan forklare hans opptreden i det virale svevebrett-klippet.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB