‘Den gamle dame’ Juventus FC vinner lørdagens prestisjeoppgjør mot Barcelona FC. I hvert fall i sosiale medier, hvor de i løpet av april og mai har vært nevnt 6 millioner ganger sammenlignet mot Barcelonas «bare» 5,5 millioner.
Samtidig er Messi den mest omtalte spilleren, mens oppgjøret mellom Chiellini og Suarez også er gjenstand for heftig diskusjon. Det viser en ny undersøkelse innen sosiale medier utført av Adobe.
Undersøkelsen er basert på en analyse av mer enn 60 millioner innlegg på sosiale medier og avslører bl.a. de mest populære spillerne foran lørdagens finale: Førsteplass inntas av Messi, som har blitt omtalt mer enn 8,3 millioner ganger, noe som er tre ganger så mye som Neymar (2,5 millioner), etterfulgt av Suarez (1,4 millioner) og Chiellini (550.000).
«Champions League engasjerer folk over hele verden og i år er det dobbelt så mye omtale på sosiale medier sammenlignet med i fjor. Og da det ble klart at Chiellini igjen ville møte Suarez kokte det over,» sier Jes Schyum, nordiske kommunikasjonssjef hos Adobe.
Av finalelagenes sponsorer er det Qatar Airways (Barcelona) som trekker det lengste strået, med 15.000 omtaler mens Jeep (Juventus) knapt har 2000.
Om undersøkelsen
Adobe Digital Index er basert på mer enn 60 millioner innlegg med referanse til Champions League på Facebook, Google+, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, WordPress, YouTube og ulike blogger på 36 språk.