
IPad er sluppet for salg i USA, og innholdsbransjen har stor tro på at den vil bidra til å skape et nytt marked for aviser, magasiner og blogger. Vi er litt skeptiske - ennå. (Foto: Apple)
Forventningene til iPad er skyhøye. Det kan sies først som sist. Mediene har hauset opp enheten, og kalt den en reddende engel. Store aktører i den amerikanske mediesektoren er allerede på plass i AppStore, og venter i spenning på tusenvis av potensielle kunder.
Amerikanske magasiner som Wired, Newsweek og Time satser tungt på iPad-plattformen, og håper den vil gjøre betalingsinnholdet enklere tilgjengelig. Men det underskrevne lurer på, er om folk flest er villige til å betale for innhold man uansett kan finne gratis andre steder?
Forrige uke postet jeg en Twitter-oppdatering, hvor jeg uttrykte min skepsis til iPad-plattformen (i forbindelse med medias forhåpninger). Dette skapte storm, og noen av mine følgere på Twitter, deriblant min tidligere samarbeidspartner i Bitnett, Robert Sørensen, var totalt uenig i min skepsis, og viste blant annet til nye, spennende måter å lese magasiner på iPad (se video nedenfor).
– Folk er villige til å betale for innhold, så lenge det er presentert på en enkel og brukervennlig måte, lød budskapet fra flere på Twitter.
Videoen ovenfor er et eksempel på hvordan digitale magasin kan bli seende ut på Apples iPad. Unektelig interessant, men ønsker folk å betale for det etter spenningen av nye presentasjonsmetoder har roet seg?
Dyrt
Et av iPads potensielle problem er at innholdet kan bli kostbart. Man ser allerede nå tendenser til at iPad-applikasjoner blir relativt dyrere enn iPhone-applikasjoner over hele fjøla. I forrige uke ble det blant annet kjent at Wall Street Journal ville ta 17,29 dollar – i overkant av 100 kroner – per måned for iPad-abonnement alene. Dette er såpass dyrt at de færreste vil abonnere på mer enn én avis – og kanskje ikke det engang.
Dette kan potensielt bli et problem, hvis de store avisene blir så dyre at man ikke får råd til å abonnere på mindre aviser eller blogger (selv om sistnevnte sannsynligvis forblir gratis).
Antall iPad-applikasjoner har gått rett til værs de siste dagene, og det skal nå være snakk om rundt 3 000 tilgjengelige iPad-apps i AppStore. På den negative siden er det kun rundt 20 prosent av disse som er gratis. På iPhone er fordelingen noenlunde lik, med en 75/25-fordeling.
Spennende, men trolig ingen livredder
Personlig har jeg ingen planer om å anskaffe meg en iPad. Jeg føler ikke behovet er der for øyeblikket. Jeg tror heller ikke iPad vil redde innholdsbransjen, og selv om den kanskje kan bidra med ekstra inntekter til de store mediehusene, vil sannsynligvis mindre aktører merke lite til iPad.
Det skal riktignok sies at iPad ser ut til å bli en svært interessant gadget, som kan by på mye spennende. At iPad kan bli en betydelig mediekonsument, er det mye som tilsier. Amerikanske teknologimedier er allerede i gang med ekstensiv testing, og de første omtalene var overveiende positive. Men vil folk betale for innhold på iPad? Ikke i særlig større grad enn på andre plattformer, tror vi, spesielt når det gjelder innhold man finner gratis på blogger og nettaviser.
IPad kan allerede sies å være en salgssuksess for Apple, med over 300 000 solgte enheter dag én.