Nye spill til en allerede populær serie er vanskelig. Sly Cooper er intet unntak.
Like før jul kunne du lese at Insomniac Games mislyktes med sitt nyeste tilskudd i Ratchet & Clank serien. Å ta på seg å utvikle nye spill til en allerede sterk serie er en vanskelig oppgave, og her er et nytt bevis på det. Sly Cooper er tilbake. Denne gangen skal vi reise i tid.
Sly og vennene hans har slått seg til ro. Vår kriminelle vaskebjørn har blitt sammen med politikonstabelen Carmelita Fox, som i tidligere spill har vært hans argeste fiende. De er ferdige med livet som kjeltringer. Det er helt til noe mystisk skjer med Slys familiehistorie.
Cooper-familien har vært store tyver i mange århundre, og alle har de skrevet ned sin historie og sine triks i en bok. Historien i spillet begynner i det skriften i boken forsvinner. Sammen med dine barndomsvenner og partners in crime, Murray og Bentley, reiser du tilbake i tid for å finne ut hva som har skjedd.
Sushorama
Vår første tur går til Japan, hvor en av Slys slektninger, Riochi, har blitt tatt til fange. Riochi er en samuraimester, men bruker en sushi-sjappe som skalkeskjul. Din oppgave blir å befri Riochi, og få åpnet sjappa hans igjen. Oppdragene du får er alt i fra å stjele et samuraikostyme, til å skaffe fisk til relanseringen av sushi-sjappa.
Du får utfolde deg som både Sly, den geniale teknikkskilpadda Bentley, og den rosa slosskjempeflodhesten Murray. I tillegg til oppdragene, finner du også skjulte flasker, masker og skatter rundt om på kartet. Samler du alle får du en eller annen premier som sikkert ikke er verdt bryet.
Jeg liker hvordan man må bytte på rollene i spillet. Du får flere karakterer å ta hånd om, og jeg trives spesielt som Bentley når jeg må hacke ting. Det blir et slags minispill i spillet. En annen ting jeg liker er at hele spillet er satt opp i episoder i stedet for scener. Det gjør at spillet ser litt mer ut som en film, blandet medlange cutscenes. Samtidig synes jeg spillet går for fort frem. Om man først lærer seg et triks, bruker man det i maks to oppdrag før det senere er ubrukelig. Det blir for lite kontinuitet og jeg får ikke muligheten til å legge smarte taktikker for å fullføre et oppdrag.
Les også: Teknologia anmelder God of War: Ascension.
Da Sly Cooper: Thieves in time landet i min postkasse hadde jeg forhåpninger om et spill som ville vekke barndomsminner. Dessverre er det mye av de forhåpningene som taes bort. Jeg må nesten aldri tenke selv. Jeg har alltid en pil som viser akkurat hvor jeg skal, og i 9 av 10 tilfeller popper det opp en «trykk O for å samhandle». Den ene gangen det ikke skjer blir jeg utrolig forvirret og aner plutselig ikke hva jeg skal gjøre. Dette skaper frustrasjon i heimen.
Norsk tale
Denne gangen er Sly på norsk. Det fungerer sikkert helt fint for barn, men for meg som hadde lyst på en flashback til eldre tider, ødelegger det mye av stemningen. Stemmeskuespillet er kraftig overdrevet, og jeg blir rett og slett litt uggen i magen av å høre på. Karakteren er også til tider vanskelig å styre, og diverse F-ord popper stadig ut etter at Sly ikke lander der jeg vil. Den første bossen var også ekstremt frustrerende, da jeg ikke fant noen logisk løsning på hvordan jeg skulle holde meg uskadd rundt han.
Til tross for alt dette er Thieves in time et greit spill, med et fint miljø og gode skildringer. Spillet ser ut som en klassiker, og det har beholdt mye av den visuelle sjarmen du har sett i tidligere spill fra serien. Dessverre når det ikke helt opp for min del, med en del feil og ofte kjedelig gameplay.
Fakta:
Lanseres: 27.03.13
Plattform: Playstation 3, Playstation Vita
Anmeldelsen er spilt på: Playstation 3
Sjanger: Plattform
Utvikler: Sanzaru Games
Utgiver: Sony Computer Entertainment
Aldergrense: +10
Se traileren til Sly Cooper: Thieves in time her:
http://www.youtube.com/watch?v=_Oso_6Xwy0E