
Foto: MoneyBlogNewz / Flickr
Selskapet endrer nyhetsstrømmen.
Feeden, eller nyhetsstrømmen på norsk, har vært under konstant utvikling de siste syv årene. Målet er ifølge Facebook å vise «riktig innhold til de riktige folkene på et riktig tidspunkt, enten dette er fra en nær venn eller en nyhetskilde fra andre siden av verden».
For å nå dette målet endrer Facebook til stadighet hvordan oppsettet deres fungerer.
- Les også: Facebook tester «les senere»-funksjon
Nå har selskapet nok en gang valgt å omorganisere nyhetsstrømmen. Dette kommer frem i et innlegg på Facebook sin offisielle nyhetsside.
Endringen innebærer at Facebook nå i større grad vil vise kvalitetsinnhold i nyhetsstrømmen. Det er usikkert hva Facebook egentlig mener med kvalitetsinnhold, men selskapet avslører at det er snakk om at flere aktuelle artikler og lenker vil prioriteres.
– Undersøkelser vi har gjort viser at gjennomsnittsbrukeren foretrekker lenker til aktuelle artikler av høy kvalitet, skriver en talsperson for Facebook.
Hvis du er en tilhenger av såkalte memes er det godt mulig at nyheten faller dårlig i smak. Facebook forklarer nemlig at artikler av høy kvalitet vil prioriteres foran memes.
– Dette innebærer at artikler av høy kvalitet, som du eller andre leser, vil vises på en mer fremtredende måte i nyhetsstrømmen, og at meme-bilder vil vises på en mindre fremtredende måte.
Flere anbefalinger
En annen endring er at Facebook vil foreslå flere artikler fra samme kilde dersom du besøker en lenke. For eksempel skal flere teknologia-artikler kunne foreslås for deg dersom du har klikket deg inn på en artikkel som ble delt på Facebook.
Saken fortsetter nedenfor.

Foto: Facebook
Facebook skriver at endringene i nyhetsstrømmen blir mest synlig for mobilbrukere.
Lenker som er kommentert kommer tilbake
Når man har besøkt en lenke er det lite sannsynlig at man går tilbake til denne lenken senere for å se om venner har kommentert den, mener Facebook. Derfor har selskapet valgt endre måten lenker som er kommentert vises på.
Dersom venner kommenterer på en lenke du allerede har besøkt, vil denne lenken på nytt vises for deg, og samtidig opplyse deg om hvem som har kommentert. Dette er ifølge Facebook for å stimulere til diskusjoner.
Hvor blir det av det nye designet?
Over til noe helt annet: som du sikkert har fått med deg er et nytt Facebook-design på vei, og dette ble annonsert tidlig i år. Samtidig ble det lovet at det ville skje en gradvis utrulling. Man kunne sette seg opp på en liste for å få tilgang til designet raskere.
Svært få har imidlertid fått tilgang til det nye Facebook-designet, og flere utålmodige brukere har spurt teknologia.no om hvorfor de ikke har fått nye Facebook.
Vi tok kontakt med Facebooks pressekontakt for Norden, Jan Fredriksson, for å undersøke saken. Dessverre hadde ikke Fredriksson noe særlig mer informasjon å komme med.
– Det rulles ut over tid. Vi har dessverre ikke mer detaljert informasjon enn det, skriver Fredriksson i en e-post til teknologia.no.
Dermed er det bare å smøre seg med enda mer tålmodighet.
Kilde: Facebook News Room