Dersom du har tatt masse bilder og har spredt dem rundt på flere ulike lagringsenheter, er det ofte ønskelig å samle dem på ett sted. Hva gjør du?
Mange har de digitale bildene sine både på PC-en, kanskje et Android nettbrett, smarttelefonen osv. Her får du tips til hvordan du kan organisere dem slik at du får alt under ett tak så å si. Hva er den enkleste og mest effektive måten å gjøre dette på? Hva er best av Google +, Picasa, Flickr, Media Monkey, eller hva som er av løsninger der ute?
Så lenge du har nok plass på PC-en din, er dette det mest opplagte stedet å oppbevare bildene dine. Men i tillegg trenger du back up slik at du ikke står i fare for å miste dine dyrebare bilder i tilfelle PC-en skulle krasje. Jo flere steder du kan oppbevare bildene dine, desto bedre.
Det er forholdsvis enkelt å samle alle bildene på ett sted – eventuelt i én felles fil-katalog – du må bare bestemme deg for hvordan du ønsker å organisere katalogen først. Med hensyn til organiseringen er det avgjørende spørsmålet bare hva slags type bilder du har. Noen spesialiserer seg innenfor utvalgte motiver og genre, og da kan det være hensiktsmessig å katalogisere bildene etter emne. Den beste måten for de fleste av oss, er allikevel å organisere bildene etter dato og det stedet bildene ble tatt.
Lagring etter dato
Antakelig vil du se at digitalkameraet ditt allerede har gjort denne jobben for deg. Dersom du ikke er profesjonell fotograf som foretrekker å organisere bildene i separate mapper for hver dag, vil du for eksempel med et Canon G 15, samle bildene etter nummer og måned: 123_10, 124_11 og så videre. Vi anbefaler at du samler bildene i mapper for hver måned (2014-11 etc). Det er fornuftig å samle fra 50 til 250 bilder i hver enkelt folder. Har du så mange som 500 til 1000 bilder i hver folder, mister du oversikten.
PC-en din sorterer bildene dine etter datoen som bildene ble tatt. Datoen blir notert i Exif (Exchangeable image file format) tags inne i bildet.
Du kan få frem denne informasjonen i Windows Explorer. For å gjøre dette, høyreklikker du på navnet på mappen du har lagret bildene i og velger ”Egenskaper” / ”Properties”). Deretter går du til ”Customize” hvor du får opp spørsmålet om ”Hva slags mappe ønsker du å bruke?”. Du velger da ”Bilder” / ”Pictures” fra nedtrekksmenyen og utfører kommandoen for alle undermappene. Etter dette høyreklikker du i menylinjen på Windows Explorer (ved siden av ”Navn” / ”Name”) og tilføyer de kolonnene du ønsker. Du har valgmuligheter for 35 millimeter brennvidde, kameraprodusent og modell, hvem som har produsert linsen i tillegg til lyskilde og tema for å nevne noen.
Heldigvis er det flere gratisprogrammer som kan gjøre jobben for deg. Et eksempel er PhotoMove 2 som automatisk flytter bilder til kataloger eller mapper basert på datoen som bildet ble tatt (med Exif), mens du med den profesjonelle versjonen også kan finne duplikater blant mange andre valgmuligheter. DIM (Digital Image Mover) er et enklere alternativ.
Gi bildene nytt navn og fjerning av duplikater
Det neste spørsmålet du må avklare, er om du ønsker å gi bildene et nytt navn. I og med at bildene overføres fra flere forskjellige kilder, vil de også ha ulike filbetegnelser. Nikon bruker DSC,
Canon bruker IMG, Samsung bruker SAM osv. Noen ønsker å lagre bildene i et standardformat. Da kan du for eksempel bruke en omvendt dato sammen med et nøkkelord. DSCN0101 blir da 20140830-Oslo-DSCN0101. Slik blir det enkelt å sortere filene. Du ønsker ikke å gjøre dette manuelt med hundrevis av bilder naturlig nok, men det finnes en del fotoredigeringsprogrammer som gir deg muligheten for å reformatere når du importerer bilder. Om du ikke har denne muligheten, kan du bruke bulk-reformatering.
Når du først har samlet alle bildene i én enkelt katalogstruktur, kan du gå gjennom samlingen din og slette de bildene du ikke ønsker å ha. Du kan også benytte et program som finner duplikater for deg. Her er det mange valg. Du kan for eksempel bruke DoubleKiller som gir deg oversikt over kontrollsummer og størrelser. I tillegg har du VisiPics, et bra program som finner duplikater med ulike oppløsninger eller filformater, eller bilder som så å si er identiske.
Ta backup
Når du er kommet så langt i prosessen, bør du ta backup. Den mest økonomiske måten hvis du har en PC, er en 3TB ekstern harddisk som for eksempel en WD Elements. En mindre harddisk vil antakelig også være tilstrekkelig. Dersom du tar komprimerte jpg-bilder, er det lite sannsynlig at du trenger mer enn 100 til 200 GB.
I stedet for en ekstern harddisk, kan du lagre bildene i en cloud-katalog. Her er det også flere valgmuligheter, men prøv gjerne ut flere ved å laste opp 10-12 bilder før du bestemmer deg for hvilken tjeneste som fungerer best. For at tjenesten skal være optimal, bør ikke bildene forminskes slik at de kun tilbyr oppløsning for online-visning, og du bør også kunne forvente at ditt originale filnavn blir beholdt.
Beklageligvis ble Everpix borte fra markedet, men du kan i stedet forsøke Dropbox, Microsoft OneDrive eller Yahoo’s Flickr. Dropbox fungerer bra, men blir for dyr dersom du har behov for å lagre et større antall bilder. OneDrive er atskillig rimeligere, er litt treigere, men er generelt stabil og til å stole på, men vi har erfart at enkelte bilder ikke ble lastet opp fullstendig fra mobiltelefoner. I tillegg har vi prøvd Copy, men vi er ikke så begeistret for grensesnittet, og opplastingen går litt for sakte for oss.
Flickr gir mest for pengene. Du får en terrabyte fri lagringsplass. Det som taler i mot Flickr er at den ikke er like enkel i bruk. Den lagrer bilder etter opplastingsdatoen, og vær også oppmerksom på reglene og innstillingene med hensyn til personvern. Men Flickr er et godt alternativ dersom du ønsker kompatibilitet med Adobe Lightroom. Dette fotoredigeringsprogrammet gir deg synkronisitet mellom Flickr-albumet ditt og Lightroom-albumet.
Vær klar over at online-tjenester kan miste dataene dine, bli hacket (som Apple’s iCloud), gå konkurs eller bli lagt ned, slik det gikk med Streamload, Kodak Gallery, Nirvanix, Snapyoy og Everpix. Sider kan i tillegg avvise deg uten åpenbar grunn, med den følgen at du ikke lenger får tilgang til kontoen din. Det er derfor viktig å sørge for lokal backup.
Obs: Vi har ikke tatt med fotoredigering, deling og ulike visningsalternativer i og med at dette ikke er relevant i forbindelse med backup, men både Dropbox, OneDrive og Flickr er bra tjenester for deling av bilder, det samme gjelder Google +.
Organiser albumene dine
Om du nå har fulgt instruksjonene så langt, bør du nå ha en database med bildene dine som er forholdsvis uendret, men det kan hende at du ønsker å redigere og se på bilder, organisere dem i album, gradere dem, legge til bildetekster osv – uten at du må flytte originalene. Du må da ha muligheten for å benytte deg av metadata. Disse vil kunne være innbefattet i et fotoredigeringsprogram. Men da vil også bildene dine være ”eid” av dette programmet. Unntaket er dersom det gir muligheten for å eksportere bilder og importere dem i et annet program.
Det finnes som sagt mange programmer som kan organisere bildene dine. Forsøk eventuelt flere for å se hvem du liker best. De mest åpenbare valgene er Windows Live Photo Gallery dersom du er Windows-bruker. For Mac-brukere gjelder iPhoto, og for Google-fans velger du Picasa. Om du ønsker flere alternativer, kan du forsøke Zoner Photo Studio Free (sterkt anbefalt av Gizmo) og XnView.
For deg som arbeider seriøst med foto, eller er profesjonell, er det ikke noe program som slår Adobe Lightroom 5. Til å være Adobe er det også forholdsvis rimelig. Adobe Photoshop Elements 12 er litt rimeligere, men forskjellen er så liten at det ikke er noe å spare på i forhold til den høyere standarden du får ved Lightroom 5. En av de mest nyttige funksjonene her er at du først kan bruke et sett korreksjoner på ett enkelt bilde, for så, når du er fornøyd, å bruke korreksjonene på alle de bildene du velger. Du har også muligheten for ”unlimited undo” selv når du har lagret filen og har lukket programmet. Ulempen er at du mister albumer og / eller temasamlinger etc. hvis du ikke lenger bruker Lightroom, men har du først begynt å bruke dette programmet, som med Photoshop, er det et evig forhold.
Mer om metadata
Vi nevnte tidligere i artikkelen de usynlige Exif metadataene som digitale kameraer tilføyer bildene. Det er i tillegg en annen åpen standard, IPTC / XMP (International Press Telecommunications Council / Extensible Metadata Platform) som støttes av Adobe (som utvikler) og Microsoft. Dette gir deg muligheten for å lagre andre typer metadata som tittel, hvem som har tatt bildet, copyright osv. Dette betyr at du kan legge til data og bildetekster som overlever sammen med selve bildet selv om du skulle slutte å bruke dette fotoredigeringsprogrammet. Dette er enda en fordel med Lightroom.
Programmer som støtter IPTC / XMP inkluderer Adobe Lightroom og Photoshop Elements, XnView, Irfanview, Zoner Photo Studio, Picasa og BreezeBrowser Pro. Vista og Windows 7 støtter også denne standarden, men noen av feltene bruker ikke-standardiserte etiketter.
Dersom du bruker IPTC / XMP, vær da forsiktig med ikke-kompatible programmer. Disse lagrer eventuelt ikke data som de ikke gjenkjenner og vet noe om.