Mye kritiserte NSB har den siste tiden gjort en god del endringer hva gjelder reisedokumentasjon for deres reisende. En økning i billettautomater og periodebilletter har ført til at flere og flere kjøper billett før togavgang. Nå lanserer de siste steg i denne satsningen, nemlig kjøp av billett via mobil.
For å kunne ta i bruk funksjonen må man registrere et kredittkort på telefonen som blir trukket hver gang du foretar et billettkjøp. Billetten vises frem til konduktøren etter avreise og er gyldig kun ved at man viser frem mobiltelefonen. Dessverre får man ingen rabatt for disse kjøpene enda, så noen stor nytteverdi utenom det praktiske har enda ikke applikasjonen.
Kun for Android
Det var tidligere denne uken at reiseselskapet oppdaterte sin allerede godt brukte applikasjon på Android Market. Nå kan man ikke lenger bare sjekke varighet på periodebillett, togtider eller togreisen via Google Maps, men også kjøpe elektroniske billetter via applikasjonen.
Dessverre kan de kun vise til en applikasjon til Android og har heller aldri nevnt at det utvikles en applikasjon for Apple sine produkter. Dette ser ut til å være en lur løsning av NSB etter at nylig presenterte tall viser en dominasjon på hele 52% av mobilmarkedet for Android-mobiler.
Applikasjonen kan lastes ned gratis fra Android Market.