
Foto: andreasivarsson / Flickr
Facebook har gjort endringer i algoritmen som avgjør hva som skal vises fra sider.
Markedsføring via Facebook har lenge vært populært. Her kan man nå ut til potensielt veldig mange, og det koster ingenting å poste innlegg til sine følgere.
Mark Zückerberg og resten av Facebook-gjengen er imidlertid interessert i å tjene penger de også. Derfor har de gjort en endring som gjør at det nå blir viktigere å betale for annonsering på nettstedet.
Endringen selskapet har gjort går ut på at de har forandret på algoritmen som bestemmer hvilke innlegg som skal vises i nyhetsstrømmen hos brukerne.
- Les også: Slik følger du teknologia.no på Facebook
Mens man før kunne bli nedlesset av innlegg fra sider man liker, vil de fleste nå oppleve at færre innlegg dukker opp. Dette gjelder kun for sider, altså merkevarer, små selskaper og så videre, som du liker på Facebook.
Mens flere av de store aktørene fortsatt når ut til mange, siden de har veldig mange «Likes» på Facebook, merker nå mindre aktører at rekkevidden er mindre.
Som et resultat av dette trenger man nå i større grad å betale for å bli synlig. Facebook har en rekke annonseverktøy som lar sider betale for at innlegg skal nå ut til flere.
Overfor The Next Web sier en Facebook-talsmann følgende:
– Som det er hos mange medier: Hvis et selskap ønsker å forsikre seg om at folk ser innholdet deres, er – og har alltid den beste strategien vært, å benytte seg av betalt annonsering.
Ønsker du å forsikre deg om at du får med deg alt av innhold fra teknologia.no på Facebook? Vi har skrevet hva du må gjøre – les her.